Sjoerd in de Verenigde Staten

Yosemite

We zijn aangekomen in Yosemite en hebben gisteren de reis richting dit park gemaakt. We vertrokken rond half 10 uit San Francisco om het binnenland in te reizen richting Yosemite. Eenmaal San Francisco uitgekomen, begon de temperatuur duidelijk omhoog te gaan. Het landschap veranderde in dorre vlaktes met fruitbomen. Bij de eerste tankstop schokken we ook van de hitte, aangezien het wel rond 30 graden was (terwijl we met 15 graden uit San Francisco vertrokken). Niet alleen de hitte verbaasde ons, ook de brandlucht die er hing. Dit komt door de bosbranden in Yosemite. Na een tijdje veranderde het landschap wederom, aangezien we de bergen in kwamen. Rond 2 uur kwamen we aan in Yosemite, waar we een wandeling door het park maakten richting de watervallen. Deze wandeling viel nog behoorlijk rauw op ons dak, omdat we aardig ver moesten lopen en het behoorlijk steil was. Uiteindelijk hebben we het gehaald en wat mooie foto’s van de waterval kunnen maken. Echter was niet alleen de trip omhoog een aardige zorg van ons, ook het feit dat de weg richting ons hotel was afgesloten, vanwege de bosbranden baarde ons enige zorgen. Vooral toen we informatie kregen van een van de rangers van het park dat we 3 uur zouden moeten omrijden, wat zou inhouden dat we nog een goede 5 uur zouden moeten reizen. Nadat we nog een late lunch hadden gehad, gingen we op weg richting ons hotel met de hoop dat de weg allicht weer geopend zou zijn. Op de weg terug kwam nog een grote verassing, aangezien we een echte beer tegen kwamen naast de weg. In het park waren al vrij veel borden waarop werd gewaarschuwd voor beren, maar wij hadden het idee dat we er geen een tegen zouden komen. Uiteindelijk hebben we er toch een gezien, wat uiteraard erg cool was. Uiteindelijk reden we richting de weg die afgesloten zou moeten zijn, maar dat was die niet meer (ondanks dat er een bord stond dat het nog gesloten was). Daarom waagden we de gok om het maar te proberen. Rijdend over de weg, snapten we waarom de weg afgesloten was. De weg ging recht door het door bosbranden getroffen gebied heen. Grote delen van het bos waren weg gebrand en we maakten ons ook echt zorgen of we de weg wel afkonden rijden. Vooral toen we ook de brandhelikopters tegenkwamen, begon de angst toch te komen. Uiteindelijk werd de weg niet afgesloten en konden we verder op de weg naar ons hotel. Dat was zo’n beetje de grootste opluchting van de hele trip tot nu toe. Eenmaal aangekomen in het hotel gingen we ook snel naar bed, aangezien het een vrij zware dag was geweest.

Vandaag zijn we nog naar een zoutwatermeer geweest in de buurt van ons hotel. Het was interessant om te zien en we waren bovendien op tijd voor een gratis tour. Tijdens deze tour kregen we veel informatie over het gebied en hoe het mogelijk was hoe zoutwatermeren ontstonden. Daarbij werd ons ook verteld dat het een vulkanisch gebied is en dat de aardkorst erg dun is in het gebied, waardoor aardbevingen ook vaker voor kwamen. Morgen gaan we richting Los Angeles waar we meer dan een week zullen blijven. Vanuit Los Angeles zal ik weer meer verhalen posten.

Robert & Sandra

Vind ik leuk.

Cindy Leeuw

Wat een dagje.

stan

hoi Sjoerd alles is goed hier in spanje en hopelijkook met jouw ik zit nu in een aardig grote storm terwijl ik dit aan het typen ben maar dat maakt niet uit super vet van die beer GGGRRRRAAAAUUWWWWW!!!!!!!! maar ja super vet van je met die reis door Amerika ooit zal ik dat ook gaan doen broer haha veel succes nog in THE USA

opa en oma de vos uit Losser en Bella

Hoi Sjoerd en kornuiten. We hebben de brieven gelezen '.Jullie vermaken je wel. Leuke verhalen, vooral die teddy beer. Hebben jullie er nog geen nachtmerrie van gehad? Nog veel reisplezier uit het warme LOSSER toegewenst. Groetjes ook aan je vrienden.